Autor wpisu: nospor, dodany: 27.07.2010 17:31, tagi: php
Autor wpisu: sokzzuka, dodany: 25.07.2010 13:49, tagi: javascript, php
Rozmawiając ze znajomymi, którzy również są webdeveloperami, zauważyłem, że JavaScript jest jednym z najbardziej znienawidzonych języków. Jest kilka tego powodów, najważniejsze z nich to brak jednolitej obsługi w w przeglądarkach internetowych oraz brak klas. Pierwszy powód jest bezdyskusyjny, chociaż można zauważyć, że z upływem czasu jest coraz lepiej i minęły już te dni gdy pisało się kod osobno dla każdego browsera. Obsługa JavaScriptu jest coraz lepsza wśród przeglądarek i nawet Microsoft wziął się na poważnie do roboty z IE9. Natomiast argument o braku klas w Javascripcie uważam za trochę chybiony i wynikający z braku wiedzy o modelu obiektowym jaki został zaimplementowany w tym języku. Javascript jest językiem obiektowo-funkcyjnym. Wszystko w Javascripcie jest obiektem łącznie z funkcjami. Fakt, że w Javascripcie nawet funkcje są obiektami czyni z niego język funkcyjny. Z elementów języka funkcyjnego posiada on również domknięcia i funkcje anonimowe co wynika bezpośrednio z tego, że funkcje są obiektami. Kilka linijek kodu by to dowieść:
//funkcja nazwana function foo(){ return 1; } console.log(foo); //wyswietli 'foo()' //funkcja anonimowa przypisana do stalej - stala zmienna ktorej wartosci nie mozna zmienic(immutable) const bar = function(){ return 1; } console.log(bar); //zwraca 'function()' const b = 1; //zwroci exception redeclaration of const b //funkcja ktora zwraca obiekt funkcji function baz(){ return function(){ return 1; }; }
Wracając do naszych klas, należałoby się najpierw zastanowić czym jest klasa ? W językach o „tradycyjnym” modelu obiektowym (php, java, c++), klasa jest szablonem z którego tworzone są egzemplarze obiektów (instancje). Obiekty te mają ten sam sposób zachowania (współdzielą metody), różnią się jedynie wewnętrznym stanem (właściwości). Tak naprawdę są to języki zorientowane na klasy a nie na obiekty, żeby stworzyć jakikolwiek obiekt, trzeba najpierw zdeklarować klasę. W Javascripcie, dwa obiekty są tej samej klasy jeżeli mają ten sam konstruktor (prototyp).
//konstruktor klasy foo function foo(){ this.a = 'a' this.b = 'b' } var a = new foo(); var b = new foo(); console.log(a instanceof foo); //zwroci true console.log(b instanceof foo); //zwroci true
Fakt ten wiążę się również z mechanizmem dziedziczenia. Jeżeli chcemy by klasa bar dziedziczyła z klasy foo to znaczy to nie mniej nie więcej tyle, że konstruktor klasy bar powinien być wywołany po konstruktorze klasy foo. Wszystko wyjaśni poniższy przykład:
//konstruktor klasy foo function foo(){ this.a = 'a' this.b = 'b' } //konstruktor klasy bar function bar(){ this.c = 'c' this.d = 'd' } //konstruktor klasy baz function baz(){ this.e = 'e' this.f = 'f' } //bar dziedziczy z foo bar.prototype = new foo(); //baz dziedziczy z bar baz.prototype = new bar(); x = new baz(); console.log(x); console.log(x instanceof foo);
Jest to mechanizm pojedynczego dziedziczenia, jak wiadomo wielodziedziczenie jest problematyczne i w większości języków zrezygnowano z niego. Natomiast Javascript dzięki swojej funkcyjności pozwala na elastyczne komponowanie obiektów z różnych funkcji. Można np. wsiąść metodę z jednego obiektu, bądź globalnego konstekstu i przypisać ją do jakiejś klasy bądź obiektu. W Javascripcie zmienna „this” zawsze odnosi się do aktualnego kontekstu. Przykład:
//funkcja foofoo var foofoo = function(){ return this.a; }; //konstruktor klasy foo function foo(){ this.a = 'a' this.b = 'b' this.foofoo = foofoo; } //konstruktor klasy bar function bar(){ this.c = 'c' this.d = 'd' this.a = 'g'; this.foofoo = foofoo; } x = new bar() console.log(x.foofoo()); //zwroci 'g' z = new foo() console.log(z.foofoo()); //zwroci 'a'
Jedną z rzeczy, którą zarzuca się JavaScriptowi jest brak enkapsulacji. Jest to oczywiście nieprawda – JS posiada enkapsulacje ale realizowaną w inny sposób. Jak już wcześniej wspomniałem między wierszami, istnieje coś takiego jak kontekst wywołania funkcji. Każda funkcja anonimowa jest też domknięciem (closure) i pamięta kontekst swojego utworzenia, więc jeżeli w konstruktorze zadeklarujemy zmienną słowem kluczowym var, to metoda obiektu ją zapamięta. W ten sposób realizuje się enkapsulacje. Przykład:
//konstruktor klasy foo function foo(){ this.a = 'a' this.b = 'b' var privVar = 'a'; this.bar = function(){ return privVar; } } z = new foo() console.log(z.privVar); //zwroci undefined console.log(z.bar()); //zwroci 'a'
Ostatnią sprawą jaką chciałbym poruszyć są Singletony. W językach zorientowanych na klasy trzeba uzywać metod statycznych i innych trików. Natomiast w JS wystarczy zadeklarować anonimowy obiekt przypisany do globalnej zmiennej:
Singleton = { a: 'a', b: 'b', c: function(){ return this.a; } } console.log(Singleton.c());
Mam nadzieje, że ten artykuł przyczyni się chociażby w jakimś stopniu do zrozumienia JS, który jest przez wielu wyklęty tak naprawdę tylko ze względu na swoją odmienność.
Wszystkie przykłady testowałem na Firefoxie 3.6.6 + Firebug. Jak zwykle czekam na feedback i wszelkie pytania .
Autor wpisu: batman, dodany: 25.07.2010 08:00, tagi: php
PFAf (PHP for Android framework) jest pierwszym (i na pewno nie ostatnim) frameworkiem ułatwiającym pracę wszystkim tym, którzy chcieliby pisać aplikacje w PHP na telefony z Androidem. Framework znajduje się w bardzo wczesniej fazie, mimo to działa zaskakująco dobrze.
PFAf składa się z dwóch klas – Application.php oraz ScriptAbstract.php. Pierwsza z nich odpowiada za załadowanie wszystkich wymaganych klas oraz wywołanie kolejnych, zdefiniowanych przez progrmistę akcji. Druga klasa jest nadrzędną klasą dla wszystkich skryptów i wspomaga Application.php w wywoływaniu kolejnych akcji.
Struktura katalogów PFAf wygląda następująco:
- example.php
- PFAf
- Library
- Scripts
Dwa niewymienione wcześniej pliki, czyli example.php oraz Horoscope.php składają się na przykładową aplikację. Klasa Horoskop.php została napisana na podstawie skryptu horoscope.php autorstwa Javier Infante.
Rzeczy jakie pozostały do zrobienia w PFAf (TODO):
- dodanie autoloadrea i przestrzeni nazw (po aktualizacji wersji PHP w PFA)
- napisać porządnie PHPDoc
- przenieść projekt do SVN
- ewentuana modyfikacja nazw klas i katalogów
Pomysłów na rozwój jest więcej, jednak w chwili obecnej te wypisane powyżej są najważniejsze. Jeśli macie uwagi do kodu (sam mam kilka), piszcie śmiało. Jeśli okaże się, że są trafne na pewno je uwzględnię podczas tworzenia kolejnej wersji.
Autor wpisu: JoShiMa, dodany: 24.07.2010 23:36, tagi: skrypty
Autor wpisu: batman, dodany: 23.07.2010 21:03, tagi: php
Wczoraj światło dzienne ujrzała najnowsza wersja PHP z serii 5.3. Zawiera ona sporo bug fixów, dodano kilka ciekawych funkcjonalności, zaktualizowano niektóre elementy języka (pełną wersję zmian znajdzicie w change logu). Nie byłoby w tym wydaniu nic ciekawego, gdyby nie jedena dosyć poważna zmiana. Wersja 5.3.3 zrywa w pewnym sensie w kompatybilnoscią wstecz. Od tej wersji bowiem funkcja nazywająca się tak samo jak klasa nie będzie konstruktorem, pod warunkiem, że znajduje się ona (klasa) w przestrzeni nazw. Zmiana ta nie będzie miała wpływu na PHP w wersji 5.2, ponieważ nie obsługuje ona przestrzeni nazw. Oto przykład zaczerpnięty z php.net, doskonale opisujący wprowadzone zmiany:
namespace Foo; class Bar { public function Bar() { // konstruktor w PHP 5.3.0-5.3.2 // metoda jak każda inna w PHP 5.3.3 } }
Autor wpisu: eRIZ, dodany: 23.07.2010 14:02, tagi: jquery, javascript, php
Przyznam, że już dawno nie miałem takiej zagwozdki, jak ta, która spotkała mnie przez ostatnie 3 dni.
Zaczął mnie - delikatnie mówiąc - irytować fakt, iż na maila lecą czasem załączniki 40 MiB, więc postanowiłem napisać na potrzeby teamu małą aplikację, która miała:
- zautoryzować użytkownika (to nie *share, że wszyscy mają mieć dostęp)
- ułatwić wybór i upload
- przyjąć pliki na serwerze i dać znać, komu trzeba
Coś podobnego już działa, jednak to wybitna prowizorka - najprostszy formularz i jedno pole. Ot, filozofia. Ale potrzebne jest coś, co działa trochę lepiej i nie zraża interfejsem.
Teoria fajna?